8 måneder som e-købmand: 8 erfaringer, opdagelser, nedture og succeser

Watery.dk er min første rigtige virksomhed/webshop, hvor jeg sælger svømmeudstyr og badetøj fra alle de kendte mærker som Speedo og TYR. Jeg har selv været konkurrencesvømmer gennem over 10 år, ligesom jeg har drevet et par andre mindre web-projekter tidligere, hvorfor jeg så dette som den oplagte mulighed for at kombinere to passioner til en seriøs forretning.

Jeg kan stadig huske åbningsweekenden som var det i går.

Jeg havde været så presset lige op til, da jeg hverken havde fået endelig styr på fragtaftaler, der var ingen emballage hjemme og over halvdelen af produkterne manglede stadig få dage før. Men jeg havde annonceret lanceringsdatoen længe før, så der var ikke så meget andet at gøre. Ikke desto mindre fik jeg åbnet Watery.dk til tiden lørdag morgen kl. 8:00 præcist d. 1. oktober 2016 som planlagt, og hvilken følelse jeg sad med i de efterfølgende timer. Det var det vildeste jeg nogensinde har oplevet. Kulminationen på knap 7 måneders forberedelse fra en lille uskyldig ide tilbage i februar 2016 til nu at stå med en virksomhed, hvor jeg selv havde investeret en hel del penge og ikke mindst et utal af timer. Det var MIN virksomhed, og det var stort, kan jeg huske.

Hurtigt kom de første ordrer ind og i løbet af den første weekend blev der omsat for knap 12.000 kroner med god hjælp fra venner og bekendte, men faktisk også en del jeg ikke anede hvordan havde fundet min shop. Det var ret vildt, og endnu engang en fed følelse at modtage, pakke og sende de første bestillinger af sted til rundt om i landet.

I dag er situationen en lidt anden. Jeg er fyldt 18 i mellemtiden, ligesom jeg har fået 8 måneders dyrebar erfaring som e-købmand med alt hvad det indebærer fra markedsføring, indkøb, SEO, sociale medier, lager, pakning, økonomi, regnskab og alt derimellem. Dette (desværre til tider) ved siden af et gymnasium, der også skal passes.

Med baggrund i dette vil jeg i dette indlæg herunder forsøge at fortælle om nogle af de erfaringer og opdagelser jeg har gjort mig som e-købmand, men måske også i højere grad give et indblik i de nedture og succeser jeg har oplevet undervejs. Jeg håber du vil synes om det, og måske lægge en kommentar nederst om dine tanker i forhold til nogle af de erfaringer jeg har gjort mig?

#1  Opgaverne som e-købmand er uendeligt lange.

Selvom jeg troede jeg var godt forberedt på hvad jeg gik ind til, så har det faktisk overrasket mig lidt, hvor meget der faktisk skal laves som selvstændig e-købmand – og specielt når man sidder alene med det hele, som jeg har valgt at gøre.

Nogle af de opgaver der er f.eks.:

– Løbende indkøb af varer fra over 10 forskellige leverandører
– Koordinering med udvikler omkring nye tiltag på hjemmesiden
– Forhandling af fragtaftaler
– Pakning af ordre hver dag inden et bestemt tidspunkt
– Lave kampagne emails et par gange om ugen
– Svare på uendeligt mange mails (kan oplyse at jeg har svaret på knap 3300 mails samlet set siden opstartet)
– Projektlede diverse forskellige grafiske opgaver
– Skrives blogindlæg en gang eller to om ugen
– Daglig opdatering af de sociale medier
– Løbende linkbuilding og SEO
– Udvikling af mulige partnerskaber med klubber og andre sider
– Opdatering af regnskab og moms
– Returvarer der skal styr på
– Løbende kundeservice med kunder
– Opsætning og administrering af Adwords og Facebook annoncer
– Finde nye mærker til shoppen
– Finde lokaler til udvidelse
– Og mange flere ”små-ting”, også har jeg sikkert glemt en masse

Kort summeret op: Der er rigtig meget at lave som e-købmand.

#2 Hold kortene tæt – specielt i starten!

En af de største personlige og virksomhedsmæssige nedture indtil videre har faktisk været med min nok mest direkte konkurrent i hovedrollen, men det er ikke desto mindre endt som lidt af en succes.

For at gøre historien kort, så kontaktede min konkurrent, som havde været på markedet i et par år, mig inden jeg lancerede Watery.dk omkring et muligt partnerskab i stedet for at være konkurrenter. Efter samtaler frem og tilbage kom jeg frem til at det på ingen måde ville kunne fungere, men på det tidspunkt havde jeg allerede fortalt flere af mine ideer og koncepter (nærmest alt) med min nye shop til ham (noget jeg i den grad fortryder i dag). Så i mellemtiden inden jeg kom på markedet valgte han at gå direkte efter den svømmeklub jeg svømmede i næsten hver dag og lave en stor sponsor- og tøjkontrakt med dem for et par år frem, så mine holdkammerater og jeg blev tvunget til at gå med tøj med hans logo på samtidig med at jeg nu havde lanceret Watery.dk.

En virkelig mærkelig situation, som ikke desto mindre har frembragt flere søvnløse nætter, men som i dag heldigvis er vendt til det bedre. Mine holdkammerater svømmer i dag rundt med MINE badehætter med mit logo på, ligesom de køber stort set alt hos mig. Til stor irritation for min konkurrent, som har lagt en hel penge på bordet i denne kontrakt, som han nu ikke rigtigt får det store ud af.

Så min læring er: Uanset hvad, så hold om muligt kortene tæt indtil du har noget konkret. Andet kan ende med at ramme dig lige i ryggen.

#3 ”Jeg har ikke tid” er den værste sætning i verden

Med en gymnasial uddannelse fra 8:00 til 15:00 hver dag, og faktisk også 7-8 svømmetræninger om ugen som konkurrencesvømmer på højeste plan, så ville mange umiddelbart ikke mene at der var mange timer tilbage af døgnet til at drive en webshop. Alligevel har jeg formået at drive Watery.dk til hvor den er i dag med forholdsvis små midler.

Baggrunden? Konsekvens priotering af min tid fra start til slut af HVER dag.

Fordi jeg brænder så meget for Watery.dk, og også gerne vil se min virksomhed vækste, alt sammen ved siden af skolen og svømning, så har jeg været nødsaget til at nedpriotere andre ting. Det har f.eks. betydet at jeg ikke har set mere end højest 5 timers fjernsyn siden lanceringen, at jeg har skåret kraftigt ned på antallet af vilde fester (dagen efter får man jo heller ikke lavet noget), at min søvn er blevet betydeligt mindre, selvom det måske ikke er den bedste beslutning, men ikke desto mindre en nødvendighed. Udover dette er jeg blevet langt mere struktureret i mit arbejde, hvor alle opgaver løbende bliver noteret i appen ”Wunderlist” på både mobilen og computeren samt at alt løbende kommunikation med samarbejdspartnere ofte bliver taget direkte over facebook i stedet for mail, da det er langt nemmere og hurtigere.

#4 Fundamentet er altafgørende for enhver succes

Jeg valgte fra start af at investere rigtig mange penge i opbygningen og programmeringen af selve webshoppen. Den er hele fundamentet for min virksomhed, og derfor prioterede jeg den rigtig højt. Så da jeg ingen erfaring med programmering overhovedet havde, og jeg ikke bare ønskede en standard template, så valgte jeg at hyre det bedste jeg kunne finde. Jeg designede selv hvordan jeg tænkte shoppen skulle se ud (se bare her til højre) rent udseendemæssigt, hvorefter min webshop leverandør selvfølgelig kom med input til dette.

Derudover undersøgte jeg også rigtig længe, hvilket shop-system min kommende shop skulle bygges på. Med inde over overvejelserne havde jeg både hvilke krav til selv havde, hvor stor jeg regnede med min virksomhed ville blive indenfor 1, 2 og 5 år samt andre små faktorer, og i mindre grad altså selve prisen for systemet.

Valgte endte med at blive Shopify, og det er jeg uendelig glad for i dag (for det meste) af flere grunde.

Alt denne forberedelse og grundig overvejelse betyder i dag at jeg både undgår dyre udgifter til at skifte nyt shop-system fordi jeg er vokset ud af det gamle, jeg skal ikke lave særlig mange løbende designændringer også kender jeg efterhånden shop-systemet ind og ud, hvilket sparer mig for en masse tid.

#5 Passionen til at ville arbejde igen og igen er nøglen til succes over sigt

Grunden til at jeg overhovedet startede op med at være webshop ejer, var egentligt allermest fordi jeg simpelthen ikke kunne lade være, og måske i mindre grad for at undgå at arbejde nede i frugt og grønt afdelingen, som mine jævnaldrende venner.

Og den her følelse med at man simpelthen ikke kan lade være, den har jeg følt som altafgørende til at blive ved med at arbejde dag efter dag. At når jeg kom hjem kl. 19:00 efter en sen træning og endnu tidligere op om morgenen, så havde jeg stadig lyst og energi til at sætte mig til computeren indtil klokken nærmede sig vækketid igen. Og ikke mindst for eksekveret en helt masse.

For mig handler det meget om, at det stort set aldrig føles som et surt arbejde der skal gøres, men i stedet noget jeg hver dag glæder mig til at komme hjem og arbejde med. Og det er netop også grunden til at jeg stadig elsker mit valg om at være e-købmand, og syntes det er det fedeste i hele verden.

Når mange af mine venner f.eks. spørger hvad jeg laver derhjemme foran computeren, så siger jeg jo bare ”arbejde”, men reelt set føles det på ingen måde som et arbejde, men mere som en hobby der bare fylder en hel del af ens liv.

Det at kunne hive op i sig selv gang på gang for at sætte sig hen til computeren og få tingene gjort, det er det succesen kommer af på sigt. Det siger jeg i hvert fald til mig selv.

#6 Hav styr på hvordan du rent faktisk vil få kunder i butikken.

Uden markedsføring kommer der ikke mange (nye) kunder gennem webshoppen. Det måtte jeg ret hurtigt lære på den hårde måde.

Med den forholdsvis gode start vi havde i Watery.dk, samt julen der kom umiddelbart efter, så følte jeg jo bare at det hele bare gik derudaf. Vi vækstede en hel del hver eneste måned op til og i julen, også stort set uden yderligere markedsføring udover mit tidligere store arbejde med SEO, så jeg tænkte at det selvfølgelig også bare fortsatte efterfølgende.

Ret hurtigt efter nytår måtte jeg dog indse at der skulle ske noget, hvis vi skulle fortsætte væksten. I julen køber folk bare helt generelt rigtig meget, og det gælder speceilt også indenfor svømmeudstyr og badetøj, så at salget bare sådan ligepludselig slog lidt brat op burde egentligt ikke komme som en overraskelse for mig.

Så pludselig stod jeg der med en forretning, hvor salget lidt stagnerede uden at vide hvordan jeg kom videre. Jeg vidste selvfølgelig godt at der var en masse muligheder som facebook annoncer, affiliate, blogger samarbejder, yderligere SEO og ikke mindst Adwords, men jeg havde bare ikke evnerne og viden til selv at ekskverre på dette dengang. Og specielt heller ikke tiden.

Så lidt af nød blev jeg tvunget til at få styr på hvordan jeg rent faktisk ville få endnu flere kunder i butikken, også flere end sidste måned, og det endte så med at jeg allierede mig med en masse specialister på de forskellige områder, og indsatser på Facebook annoncer, google adwords og affiliate blev søsat.

#7 Baglandet og opbakning er vigtigt

Jeg kan ligeså godt sige det som det er: Uden hjælp fra specielt mine forældre havde jeg aldrig klaret det af specielt tidsnød.

I dag sørger min mor faktisk for at pakke stort set alle bestillingerne, ligesom min far tager sig af hele regnskabet. Det er opgaver som jeg ellers, og helt sikkert på sigt, skulle have besat med ansatte og derfor have kostet en hel del penge (disse er jeg glad for at jeg i stedet kan bruge på vækst og markedsføring – intil videre).

Derudover er der en generel opbakning fra både familie og venner, at mange timer bliver brugt foran computeren, fordi det er min helt store passion, og derfor ikke sammen med dem.

Denne opbakning fra baglandet har jeg efterhånden erfaret som værende utrolig vigtig for min og virksomhedens succes, ikke mindst fordi de i det daglige hjælper så meget.

#8 Du er ikke verdensmester i alt selv. Punktum.

Ret hurtigt fandt jeg ud af at jeg ikke var verdensmester i alt. Reelt set vidste jeg jo ingenting om at være webshop-ejer inden jeg startede, og alt hvad det indebar. Med den opdagelse satte jeg mig hurtigt i forbindelse med de bedste af de bedste indenfor forskellige medier og servicer, som jeg vidste var altafgørende for min virksomheds succes, ud fra den antagelse at hvis jeg ønskede at blive den bedste og største, så var jeg også nødt til at alliere mig med de bedste.

Så jeg hyrede f.eks. Spinnaker Nordic med Simon Elkjær i spidsen dengang til at programmere og opsætte første version af webshoppen, Ackermann Kommunikation til at opsætte automatiske emails, Mathias Bjørndal til alt programmeringen og Kiranan fra Grafikr samt Jonas fra Digitally . Derudover har jeg søgt rigtig meget hjælp ved mange erfarne e-købmænd, som jeg den dag i dag stadig ser utroligt meget op til, og som altid har hjulpet til rigtig god sparring. Det er f.eks. Dennis med rito.dk, Emil med huma.dk, Benjamin med Teeshoppen.dk, Patrick Hoffmann fra Træningsguiden.dk, Mads Herlev med babytoys.dk, Michael med sexshop.dk og Bjarke med Surviavalstore.dk og mange flere. Et hurtigt, men stort, tak til jer alle!

Alt dette har selvfølgelig været rigtigt dyrt her i opstarten, og ja, det har kostet mange penge, men jeg ved også at det har gjort min forretning langt mere professionel og på den lange bane helt sikkert været investeringen værd.

Så. Det var det for dette første indlæg på min nye blog. Håber det faldt i god smag, og er du enten meget enig, utrolig uenig eller bare et stort spørgsmålstegn, så smid da endelig en kommentar eller spørgsmål herunder!

Leave a Reply